Ergonomia

Stanowisko służące do codziennej pracy przy komputerze powinno być jak najbardziej ergonomiczne. Oznacza to, że wszystkie elementy użytkowane i przystosowane do korzystania z nich w trakcie pracy z komputera, muszą być odpowiednio i prawidłowo ustawione w miejscu do tego przeznaczonym. Spędzanie bardzo długich godzin przed ekranem, może być naprawdę męczące dla osoby pracującej i niekorzystnie wpływać na stan zdrowia całego jej organizmu, dlatego bardzo istotne jest możliwie jak największe zmniejszenie negatywnych skutków tej pracy, spowodowanych źle ustawionymi elementami sprzętu.

Elementy

Do pracy przy komputerze potrzebnych jest przynajmniej kilka bardzo ważnych elementów. Między innymi jest to ekran komputera, który powinien być ustawiony na wysokości oczu. Dzięki temu szyja i kark pozostają wyprostowane podczas pracy i nie spowodują bolesnego i bardzo uciążliwego napięcia mięśniowego. Półka pod klawiaturę pozwoli na utrzymywanie naszych rąk w jak najbardziej możliwie naturalnej pozycji, dzięki czemu nie cierpimy na dokuczliwą bolesność nadgarstków. Prawidłowo ustawiony wygodny fotel z ergonomicznym oparciem zadba o prawidłową postawę całego ciała i nie zaszkodzi zdrowiu naszego kręgosłupa. Fotel i biurko odpowiednio do siebie dopasowane, ustawione i przystosowane dla konkretnej osoby, zapewnią maksymalny komfort i bezpieczeństwo podczas pracy przy komputerze.

Skutki zdrowotne

Praca przy komputerze najbardziej obciąża kręgosłup oraz oczy, które spowodowane są złą postawą w trakcie siedzenia oraz wpływ ekranu na zachowanie odpowiedniego poziomu nawilżenia naszych oczu. Dlatego tak ważne jest dbanie o posiadanie porządnego i bardzo wygodnego fotela, który złagodzi skutki obciążenia naszych pleców. Regularne nawilżanie oczu specjalnym kroplami, zmniejsza ich zmęczenie i bardzo nieprzyjemne pieczenie. Natomiast półka pod klawiaturę uchroni nas od mrowienia pojawiającego się w palcach i nadgarstkach. Warto także zadbać o przerwę w pracy, podczas której wykonamy proste ćwiczenia odprężające i rozluźniające, napięte po kilku godzinach mięśnie.

Ćwiczenia

Rozciąganie mięśni jest bardzo ważne, jeśli wykonujemy pracę siedzącą. Zbyt długie pozostawanie w pozycji siedzącej prowadzi do niebezpiecznych przykurczy mięśni i związanych z tym dolegliwości bólowych. Rozciąganie bardzo korzystnie wpłynie na stan naszych mięśni oraz stabilizację kręgosłupa. Pozwoli to na rozluźnienie i zrelaksowanie się po stresującym dniu w pracy. Warto wiedzieć, że stres kumuluje się przede wszystkim w mięśniach szyi oraz karku. Dlatego też to właśnie te mięśnie wymagają szczególnej troski i odpowiednich ćwiczeń. Treningi rozciągające lub rozluźniające mogą być wykonywane w domu na macie albo w klubie sportowych z doświadczonym trenerem. Pływanie na basenie również bardzo korzystnie wpłynie na zrelaksowanie i rozluźnienie zmęczonego ciała.

Dodaj komentarz